Próchnica – jak powstaje i jak ją leczyć?

szczoteczka do zębów - stomatologia Omega Dental

Rozwój cywilizacyjny przyniósł ze sobą szereg dobrodziejstw. Niestety wraz z nimi pojawiły się też niepożądane skutki uboczne – choroby.

Próchnica to typowa choroba cywilizacyjna, która zaczęła się rozprzestrzeniać wraz z wejściem białego cukru do codziennej diety. To jedna z najczęstszych chorób w obrębie jamy ustnej, która występuje zarówno u dorosłych jak i u dzieci. Dowiedz się więcej na ten temat, aby móc skutecznie walczyć i zapobiegać próchnicy!

Jak powstaje?

Nie bez kozery małym dzieciom powtarza się, że słodycze psują zęby. Nie jest to czcze gadanie – głównym powodem powstawania próchnicy są bakterie, które rozkładając cukry, produkują kwasy organiczne. Kwasy te osadzone na płytce zębowej powodują demineralizację szkliwa, czyli rozpuszczania „warstwy ochronnej” zęba.

Od czego się zaczyna?

Pierwszą oznaką próchnicy jest biała plamka pojawiająca się na powierzchni zęba, która z czasem zaczyna ciemnieć. To najlepszy moment na wizytę u dentysty – nie ma potrzeby borowania zęba, więc zabieg jest mniej inwazyjny.

Jak może się rozwinąć?

Jeżeli nie zatrzymamy procesu rozpuszczania szkliwa na wspomnianym pierwszym etapie, kwas dalej rozpuszcza ząb, ułatwiając bakteriom przedostanie się do wnętrza zęba. W ten sposób powstaje ubytek, zwykle nazywany „dziurą”.

Jak się ją leczy?

Oczywiście każde leczenie próchnicy musi przeprowadzić lekarz dentysta. Na wczesnym etapie jej powstawania wystarczy oczyszczenie odwapnionego obszaru i nałożenie na niego specjalnego żelu, który wspiera regenerację szkliwa.

Kiedy próchnica jest rozwinięta na tyle, że powoduje ubytek w zębie (nawet bardzo mały), konieczna jest bardziej inwazyjna metoda leczenia. Dentysta oczyszcza miejsce z chorej tkanki, następnie wypełnia ubytek specjalnym materiałem, tzw. plombą.

Czym może grozić?

Generalna zasada przy próchnicy – im głębiej się przedostanie, tym gorzej. O ile płytki ubytek jest stosunkowo łatwy i mało bolesny do wyleczenia, o tyle próchnica, która sięgnie do miazgi może stanowić duże zagrożenie. Dalsze przedostanie się na okoliczne tkanki, a następnie na cały organizm jest kwestią czasu. Jeżeli próchnica nie zostanie zatrzymana, może powodować wiele chorób także poza jamą ustną, m.in. chorobę reumatyczną, kłębuszkowe zapalenie nerek czy zapalenie mięśnia sercowego.

Jak jej zapobiegać?

Najlepszym sposobem leczenia próchnicy jest jej zapobieganie!

ból zęba - stomatologia Omega Dental

Oto 4 zasady, których przestrzeganie może uchronić Cię przed nieprzyjemnymi konsekwencjami:

• Ogranicz ilość cukrów,
  • Dostarczaj swojemu organizmowi jak najwięcej produktów bogatych w witaminę A, C i D oraz w wapń,
  • Myj zęby przynajmniej dwa razy dziennie,
  • Regularnie odwiedzaj dentystę.